AKTUÁLIS
Filmklub 1.
A szent és a farkas (Lazzaro felice)
olasz dráma; 128’
Belépőjegy ára: 500,- Ft

Krúdy Gyula Art Mozi Nyíregyháza Országzászló tér 8.
2019. február 02. 14. (csütörtök)

   Program
   17.00    Felvezető előadás
   17.10    Rohrwacher: A szent és a farkas c. olasz film vetítése, majd beszélgetés a meghívott vendégekkel




Lazzaro egyszerű parasztfiú, és olyan jólelkűen jámbor, hogy sokan azt gondolják róla, nincs
ki a négy kereke. A fiú egy világtól távoli, apró olasz faluban él a családjával, és a környékbeliekhez hasonlóan ők is a márkinő kegyetlenségétől szenvednek. Lazzaro összebarátkozik a fiatal nemes Tancredivel, aki a saját rossz gondolatai rabja, és aki megkéri a fiút, hogy segítsen megszervezni saját elrablását. Amikor a nemes eltűnik, a fiú elindul, hogy megkeresse.

Díjak és elismerések:

2018 / Cannes-i fesztivál / Legjobb forgatókönyv díja / Győztes / Alice Rohrwacher

Az Alice Rohrwacher rendezte A szent és a farkas (Lazzaro felice) című film nyerte el a 2018-as Európai Egyetemi Filmdíjat - közölte hétfőn az Európai Filmakadémia (EFA) és a Filmfest Hamburg. Az elismerést pénteken adják át Sevillában, a 31. Európai Filmdíj-gála keretében rendezendő fogadáson.

A díjra jelölt filmeket 22 ország 22 egyetemének diákjai tekintették meg, majd mindegyik intézmény kiválasztotta a maga kedvencét. A részt vevő egyetemek egy-egy képviselője egy kétnapos vitarendezvényen döntött a végső győztesről.

A zsűri értékelése szerint A szent és a farkas „az olasz neorealizmus konvencióktól mentes, modern értelmezése 16 mm-es filmen, amely túllép a földrajzi és stílusbéli határokon. A film bemutatja, hogy miként zajlik az emberek kizsákmányolása és kihasználása modern világunkban, miközben olyan témákkal szembesít, mint az osztályharc, a szegénység és az ideológiák, mindezt a főszereplő Lazzaro szemén keresztül.”

Képtalálat a következőre: „http://www.repubblica.it Monica Bellucci, Alice Rohrwacher, Alba Rohrwacher a Cannes”
Monica Bellucci, Alice Rohrwacher, Alba Rohrwacher a Cannes-i filmfesztiválon (forrás: http://www.repubblica.it )


Kritikák és vélemények:


Alice Rohrwacher filmje a legjobb forgatókönyv díjával térhetett haza Cannes-ból – egyáltalán nem érdemtelenül. A szent és a farkas egy modern mese, amely a varázslatot arra használja, hogy a való világról fogalmazzon meg provokatív kérdéseket.

Lazzaro (Adriano Tardiolo) és családja egy Érintetlen nevű, a világtól meseien elzárt és távoli helyen laknak, ahol a modern technológia be-bekacsintása ellenére is jobbágyi körülmények között élnek és dolgoznak úrnőjüknek. Az eseményeket sokáig lehetetlen elhelyezni időben:
bár autók és mobiltelefonok is jelen vannak ebben a világban, a közösség középkori viszonyok és hiedelemvilág mentén éli mindennapjait. Érintetlen közegét teljesen átitatja a bukolikus, népmesei romantika: Lazzaro nem tudja, hogy kik a szülei (de nem is különösebben egyértelmű, ki milyen vérségi viszonyban áll egymással ebben a közösségben), a tanya körül ólálkodó farkasokról szóló mesék, és életének egy-egy mozzanatából még úgy is tűnhet, hogy tényleg van valamennyi varázslat ezekben a különös földművesekben. Egyfajta leheletfinom réteget képező mágikus realizmus ez, ahol ugyan a valóság határait áthágó elemek nagy részére igen alapos magyarázatot kapunk a történet közepén, de még így is számos részlet, tudatosan vállalt következetlenség emlékeztet minket arra, hogy jelképesen értelmezendő példabeszéddel van dolgunk. Lazzaro képviseli a megtestesült jóságot, ő a „szent”, aki naiv és jóindulatú, mindig odafordítja a másik orcáját, akivel senki sem törődik, de mindenki kihasználja. Ennek a mesének így nem is egy személy a valódi gonosza, hanem a főhősünktől követelt egyre nagyobb áldozatok, amiket akkor kénytelen hozni, amikor végtelen jószívűsége nem talál viszonzásra. Hősünk lelkesedése azonban töretlen, és A szent és a farkas tulajdonképpen azt az utat mutatja meg, ahogyan ő semmilyen impulzus hatására nem hajlandó megváltozni.

De nem Lazzaro az egyetlen, aki látványos ellentmondásban él az általunk ismert valósággal: családja sem tud kiállni magáért, cseppet sem zavarja őket az, hogy életük munkájával csak adósságaikat gyarapítják úrnőjük felé. Igaz, láthatóan jól is érzik magukat a paraszti sorban dagonyázva, és amikor lehetőségük nyílik rá, akkor sem tudják kezükbe venni saját sorsukat. De nehogy azt higgyük, hogy a márkinő, fia, Tancredi és az intendáns Nicola jól sáfárkodnak hatalmukkal, ők is vergődő, szánalmas karakterek, akiknek ugyanúgy bukás és megaláztatás jut osztályrészül. […]

Adriano Tardiolo és Alba Rohrwacher


Azonban a teljes nihilbe vezető életutak ellenére sincs szó tragikus műről, a helyenként
mélységesen lehangoló pillanatokat rendre oldja a szeretetteljes humor, amivel Rohrwacher ábrázolja hőseit. Azzal, hogy ők sem érzik a létezés fájdalmát, hogy boldog tudatlansággal lendülnek át összes csalódásukon, számunkra is sokkal könnyedebb és bájosabb látni botladozásukat, és szembenézni az élet kegyetlenségével. Különösen a főszerepet játszó (és egyébként színészi tapasztalattal nem rendelkező) Adriano Tardiolo karizmája elképesztő, végtelen jósága ránk is átragad és a világ összes csúfságát is megszépíti.
Végeredményben A szent és a farkas lenyűgöző különlegessége is ellentmondásaiban rejlik: ahogyan a népmesék költőiségét a pusztuló modern külvárosok számkivetettjeinek kőkemény valóságával állítja szembe, ahogyan a szomorúságot és vidámságot, cinizmust és naivitást vegyíti, és ahogyan helyet követel a jóságnak egy farkastörvények uralta világban. Méghozzá éppen azzal, hogy megmutatja, mennyire idegen ez a fajta „szentség” tőlünk.

Forrás: https://art7.hu/film/a-szent-es-a-farkas/





Új kedvezmény!

2019-ben megszűnik a korábbi Éves bérlet, ami helyett az alábbi kedvezményre lesz lehetőség:
három darab teljes árú jegy pénztárban történő leadása után egy darab kedvezményes jegyet biztosítunk.
Ez a lehetőség az első jegyen szereplő dátumot követő három hónapon belül érvényesíthető.








Teljes árú Diák/Nyugdíjas
Kedvezményes
1.200,- Ft  1.000,- Ft
900,- Ft 750,- Ft



„MINDENEVŐ” AZ IDEI MOZIKVÍZ NYERTESE


Papp Szilárd (középen) Drabancz M. Róberttől és Mészáros Szilárd igazgatótól vette át jutalmát
Papp Szilárd (középen) Drabancz M. Róberttől és Mészáros Szilárd igazgatótól vette át jutalmát - © Fotó: VMKK
Nyíregyháza, Tiszavasvári – Mindent megtesz a filmbarátok szórakoztatásáért, de legfőképpen a nézők moziba csábításáért a megye egyetlen művészmozija, a Váci Mihály Kulturális Központ által üzemeltetett nyíregyházi Krúdy Gyula Art Mozi. Ennek része az is, hogy az igényes műsorkínálaton túl évről évre kvízjátékokkal teszik próbára a legelszántabb mozirajongók tudását mindig más-más téma köré szervezve az öt héten át tartó versengést.

A játék mára népszerű programmá nőtte ki magát, pedig nem könnyű minden kérdésre megtalálni a választ, még úgy sem, hogy mindenféle segédeszköz igénybe vehető. Ebben az évben az új évezred filmjeit érintően születtek feladványok, és ez a téma – valljuk be – igencsak széles merítést tett lehetővé. Mégis akadtak bátor jelentkezők, és október 19-én győztest is hirdettek, aki ezúttal se tért haza értékes ajándék nélkül. Persze az idei nyertes, Papp Szilárd is csak megerősíteni tudta, amit már sejtettünk: igazából senkit sem a filmes vonatkozású díj motivál elsősorban.

Nincs kedvenc műfaja


Igazi fejtágító ez a verseny azoknak, akik szeretik a filmeket, nekem is sok utánajárásba telt, amíg minden kérdésre megtaláltam a válaszokat – árulta el a 43 esztendős tiszavasvári filmbarát, aki már tavaly is indult, és mindössze két ponttal maradt le az első helyről. – Szenvedélyes nyereményjátékos vagyok, és nem is sikertelen: számtalan dolgot nyertem már korábban is. A mozikvíz azért tetszik, mert egy tudás alapú játékról van szó. Ritka manapság az ilyen, ami után ennyit kell kutakodni. Szóval a tavalyi és az idei kérdéssort is nehéznek találtam, de mostanra valahogy jobban ráéreztem a játék jellegére, egy kicsit „kitanulva” az összeállító, Drabancz M. Róbert tanár úr esze járását is, akit korábban nem ismertem. Különösen az utolsó forduló utolsó kérdése izzasztott meg. Két iráni és három török filmrendező nevét rakták egymás mellé, és ki kellett találni, hogy mi bennük a közös. Jó fél napig kutakodtam, amíg valamiféle összefüggést találtam közöttük. Persze még így sem volt teljes a válasz, de szerencsére elfogadták – vallotta Szilárd. Kiderült, hogy gyermekkora óta rajong a filmekért, de nem elkötelezettje egyetlen műfajnak sem, és egy film se bűvölte el annyira, hogy muszáj lett volna többször is megnézni. Kedvenc rendezői azért akadnak: a külföldieket sorra véve Tarantino filmjeiért rajong, a magyar alkotók közül pedig Fliegauf Benedek munkáit követi szívesen.

– Tarantino történeteiben a csavaros megoldásokat, és a rá jellemző, semmivel össze nem hasonlító fanyar humorát szeretem. Az alaposan megbonyolított történetmesélésének hála, mindig tud meglepetést okozni. Fliegauf Benedeknek minden filmjét láttam eddig, és számomra azért érdekesek, mert mindegyik más egy kicsit, miközben egyik sincs híján a mély mondanivalónak, amiért érdemes odafigyelni rájuk.

Siker a magyar film

Papp Szilárdnak sajnos mostanában egyre kevesebb ideje van moziba járni, ami csöppet sem elszomorító tény, ha figyelembe vesszük, hogy idejének nagyobb részét a családjának, azon belül is az öt és a két éves fiainak igyekszik szentelni. Akkor is éppen velük játszott, amikor interjút kértünk tőle. Mindez persze nem jelenti azt, hogy időnként szerét ne ejtenék egy-egy mozilátogatásnak a feleségével kettesben.

– Örömmel látom, hogy manapság egyre több magyar film készül, és egy-egy alkotás költségvetése is tekintélyesebb a korábban megszokottnál, ami a vásznon is igényesebb látványvilágot eredményez, és a nézettségi adatokon is sokat javít – zártuk a beszélgetést.

MJ